“Greyston Bakery is mijn favoriete bedrijf”

Het oude winstmodel is een volstrekt achterhaalde gedachte, aldus Kees Klomp. De bedrijfsadviseur en schrijver van het boek Betekenisvol ondernemen’ noemt het Keynesiaanse model ‘een monomaan adagium’. Mens- en planeetvriendelijk ondernemen wordt de norm. “Natuurlijk leeft de meerderheid van de ondernemers nog in het land van ooit, maar de voorhoede is al om.” Door: Nicolline van der Spek

“Mijn favoriete bedrijf is de Greyston Bakery in New York, 35 jaar geleden opgericht door Bernie Glasman, een boeddhist. Dit bedrijf is gestoeld op het belangrijkste element van het boeddhisme, namelijk compassie. Het helpt mensen aan de onderkant van de samenleving. Overal ter wereld worden dak- en thuislozen veroordeeld op basis van hun CV: dus jij bent een mislukking. De Greyston Bakery kijkt niet naar je CV. Je mag er binnenlopen, je naam op een lijst zetten en als er plek is, word je aangenomen, ook al heb je daarvoor een paar jaar in de gevangenis gezeten. Het bedrijf heeft als doel: mensen aannemen. Tegelijkertijd maakt het een miljoenenomzet. Daarmee heeft de Greyston Bakery een nieuw economisch adagium gecreëerd. De betekeniseconomie.”