Sinds dit jaar is Amsterdam een kruidenier rijker: de Sociale Kruidenier, een initiatief van de Protestantse Diaconie Amsterdam, bedoeld voor klanten van de Voedselbank. Anders dan de Voedselbank zijn de producten er niet gratis. Klanten betalen een kleine bijdrage. Goed voor de eigenwaarde en besef van geld.
Door Nicolline van der Spek; Foto: Marco Pauws
“Ik kom hier nu zo’n half jaar”, zegt een klant die liever anoniem wil blijven. Ze is door een scheiding in grote financiële problemen gekomen. “Ik heb het altijd breed gehad. Nu ben in onder bewindvoering gesteld en moet ik zien rond te komen van 70 euro per week met drie kinderen. De eerste keer dat ik naar de Voedselbank ging heb ik de hele nacht gehuild. Hier is het gelukkig een stuk gezelliger dan bij de Voedselbank. De mensen hier hebben gewoon tijd voor een praatje. Je kunt zelfs een kop koffie drinken als je wilt. Wat ik hier koop zijn producten die je bij de Voedselbank niet krijgt, zoals tandpasta, shampoo en waspoeder. Silan bijvoorbeeld. Daar betaal ik hier maar 90 cent voor. Helaas moet ik wel helemaal uit Geuzenveld komen en ben ik dus altijd geld kwijt aan openbaar vervoer. Het zou mooi zijn als daar een vergoeding voor zou zijn of wanneer er een sociale kruidenier in Geuzenveld zou komen.”
Keurige dames
Ook Annelies betreurt het dat mensen soms van ver moeten komen. Ze werkt als vrijwilliger bij de sociale kruidenier en vertelt vol bewondering over haar klanten. “Toen ik hier pas kwam werken had ik allemaal vooroordelen, zoals iedereen heeft over ‘arme’ mensen. Nou, je ziet hier alles door elkaar, van twintigers tot zestigers. Ook zie je hier dames die je ook in de PC Hooftstraat zou kunnen tegenkomen: keurig verzorgde dames. Eén ding hebben ze allemaal gemeen. Ze zijn allemaal klant bij de Voedselbank. Wij hoeven dus geen intake te doen.”
Besef van geld
Als je lid bent van de Voedselbank kun je een pasje krijgen voor de sociale kruidenier. Een alleenstaande krijgt een bedrag van 10 euro op zijn pasje, een gezin 15 euro. Met dit pasje kunnen mensen houdbare producten en diverse verzorgingsartikelen kopen. Annelies: “Er is altijd behoefte aan wasmiddel. Dat vliegt de winkel uit. Oploskoffie is ook een gewild artikel en ook toiletpapier vreemd genoeg. Anders dan bij de Voedselbank moeten de klanten hier een eigen bijdrage betalen. We rekenen bijvoorbeeld drie euro voor wasmiddel . Dan gaat er 2 euro 10 van het pasje af, en en moet de klant zelf nog 90 cent betalen. Dit doen we, zodat mensen het gevoel hebben dat ze zelf iets kunnen kopen. Dat is belangrijk voor de eigenwaarde en het besef van geld. Als het allemaal gratis is, dan leer je niet om te gaan met geld. Klanten kunnen op woensdagmiddag ook budgetadvies krijgen. Op die dag zijn er vrijwilligers van Grip op je Geld aanwezig, een project waar ook De Regenboog Groep aan meewerkt.”
Sociale Kruidenier
Nieuwe Herengracht 18, Amsterdam. Openingstijden woensdag en vrijdag van 13.00 tot 17.00.
Opdrachtgever: De Regenboog Groep, Amsterdam.